4-letý studijní obor pro žáky s ukončenou povinnou školní docházkou, zařazený do kategorie oborů ošetřovatelství. Připravuje žáky, chlapce i dívky, pro uplatnění v ošetřovatelské péči ve zdravotnických zařízeních.
Vyučované předměty a profil absolventa
- viz učební plán oboru zdravotnický asistent níže na této stránce.
Profil absolventa dotváří učivo předmětů ošetřovatelství a ošetřování nemocných, kde studenti získávají vědomosti, dovednosti a návyky potřebné pro výkon zvolené profese. Vzdělávání probíhá v těsné spojitosti se zdravotnickými pracovišti. V případě naší školy probíhá praxe v nemocnici Blansko a v nemocnici Boskovice. Studenti postupně během třetího a čtvrtého ročníku projdou všechna základní odborná lůžková i některá ambulantní oddělení těchto nemocnic.
Přijímací zkoušky:
Maturitní zkouška
bude mít 2 části:
- společná část - český jazyk a literatura (písemná a ústní), cizí jazyk (písemná a ústní) a volitelný předmět (pouze písemná), a to matematika nebo společenskovědní základ nebo informačně technologický základ.
- profilová část - ošetřování nemocných (praktická na lůžkovém oddělení nemocnice), ošetřovatelství (ústní) a volitelný předmět (ústní), a to cizí jazyk nebo psychologie a komunikace nebo občanská nauka.
Uplatnění absolventů:
kvalifikovaná práce ve zdravotnických a sociálních zařízeních, studium na vysoké škole, VZŠ a VOŠ, možnost zvyšování kvalifikace ve speciálních kurzech zaměstnavatele. Viz učební plán oboru zdravotnický asistent!
Součástí studijního programu je souvislá měsíční praxe ve 3. ročníku, která probíhá v nemocničních zařízeních našeho regionu.
Profil absolventa oboru 53-41-M/01 Zdravotnický asistent:
Po řádném zakončení čtvrtého ročníku a následném úspěšném vykonání maturitní zkoušky je absolvent/absolventka připraven/a vykonávat práci středního zdravotnického pracovníka, jež pod odborným dohledem, nebo pod přímým vedením všeobecné sestry nebo lékaře poskytuje ošetřovatelskou péči dětem (s výjimkou novorozenců) i dospělým.
V rámci výkonu povolání se podílí na preventivní, diagnostické, terapeutické, neodkladné, rehabilitační a dispenzární péči v rozsahu své odborné způsobilosti stanovené vyhláškou Ministerstva zdravotnictví ČR.
Absolvent/absolventka se uplatní v různých typech zdravotnických zařízení ambulantního či lůžkového charakteru nebo jako zdravotník ve sféře sociální péče a služeb.
Klíčové kompetence
- absolventi jsou schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání
- samostatně řeší běžné pracovní i mimopracovní problémy
- vyjadřují se v mateřském i cizím jazyce v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích
- jednají v souladu s obecně přijímanými morálními hodnotami, se samostatným úsudkem a osobní zodpovědností
- umí spolupracovat s ostatními, být schopni podílet se na životě společnosti a nalézt v ní své místo
- vyrovnají se s různými situacemi a problémy, umí pracovat v týmech
- jsou připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů
- uznávají hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržují je, jednají v souladu s udržitelným rozvojem a podporují hodnoty národní, evropské i světové kultury
- jsou schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení
- využívají matematické dovednosti v různých životních situacích
- porozumí zadání problému nebo určí jádro problému, navrhnou varianty řešení, zdůvodní je, vyhodnotí a ověří správnost zvoleného postupu
- využívají různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí a poznatky si ověřují
Odborné kompetence
Absolvent by měl provádět činnosti základní ošetřovatelské péče a podílet se pod přímým vedením všeobecné sestry nebo porodní asistentky se specializovanou způsobilostí v oboru na poskytování vysoce specializované ošetřovatelské péče dle zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti výkonu nelékařských zdravotnických povolání:
- sledovat fyziologické funkce a stav pacientů,
- provádět komplexní hygienickou péči, úpravu lůžka, prevenci proleženin,
- pečovat o vyprazdňování pacientů,
- rozdělovat stravu pacientům podle diet a dbát na jejich dodržování, dohlížet na dodržování pitného režimu,
- zajišťovat aplikaci tepla a chladu,
- provádět rehabilitační ošetřovatelství, včetně prevence poruch z mobility,
- provádět nácvik sebeobsluhy s cílem zvyšování soběstačnosti pacienta,
- podílet se na zajištění herních aktivit dětí,
- podílet se na manipulaci s léčivými přípravky, zdravotnickými prostředky a prádlem,
- pečovat o pomůcky a přístroje,
- provádět dezinfekci a sterilizaci,
- pracovat se zdravotnickou dokumentací pacienta.
- poskytovat základní ošetřovatelskou péči pod odborným dohledem všeobecné sestry, porodní asistentky nebo lékaře
Učební plán pro školní rok 2017/2018
Předmět | 1. roč. | 2. roč. | 3. roč. | 4. roč. | celkem |
---|---|---|---|---|---|
Český jazyk a literatura | 4/1 | 4 | 3 | 3 | 14 |
Anglický jazyk | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 16 |
Fyzika | 2 | 1 | - | - | 3 |
Chemie | 2 | 2 | - | - | 4 |
Dějepis | 2 | - | - | - | 2 |
Informační a komunikační technologie | 2 | 2 | - | - | 4 |
Matematika | 3 | 2 | 2 | - | 7 |
Občanská a ekonomická nauka | 1 | 2 | 2 | 2 | 7 |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Biologie | 1 | 2 | - | - | 3 |
Klinická propedeutika | - | 2 | - | - | 2 |
Latinská terminologie v ošetřovatelství | 1 | - | - | - | 1 |
Ošetřování nemocných | - | - | 12 | 14 | 2 |
Chirurgické ošetřovatelství | - | 1 | 2/1 | 1 | 4 |
Interní ošetřovatelství | - | 1 | 2/1 | 1 | 4 |
Ošetřovatelství | 3/2 | 6/5 | - | 2 | 11 |
Prevence a veřejné zdraví | - | - | 1 | - | 1 |
První pomoc | 2/1 | - | - | - | 2 |
Psychologie a komunikace | - | 2 | 2/1 | 2/1 | 6 |
Somatologie | 4 | - | - | - | 4 |
Celkem (týdenní součet hodin) | 33 | 33 | 21 | 18 | 105 |