4-letý studijní obor ekonomického směru ukončený maturitou pro žáky s ukončenou povinnou školní docházkou.
Učební plán
Přijímací zkoušky
Maturitní zkouška
skládá se ze dvou částí:
- společná (státní) část - didaktický test z českého jazyka a literatury a didaktický test z cizího jazyka nebo matematiky,
- profilová část - praktická zkouška z odborných předmětů (praktická zkouška), český jazyka a literatura (písemná práce, ústní zkouška), cizí jazyk (písemná práce, ústní zkouška), ekonomika (ústní zkouška) a účetnictví (ústní zkouška).
Uplatnění absolventů
Absolvent se orientuje především v problematice bankovnictví a pojišťovnictví, vnitřního a mezinárodního obchodu, dopravního a cestovního ruchu, provádění daňových operací, vedení účetnictví jednoduchého i podvojného, vedení podnikové agendy, marketingu a reklamy, soudnictví a právních institucí, státní správy, práce s informačními technologiemi. Rovněž může studovat na vysoké škole.
Součástí studijního programu jsou praxe ve 2. a 3. ročníku probíhající ve firmách a institucích našeho regionu.
Profil absolventa oboru Obchodní akademie 63-41-M/02
Absolvent obchodní akademie se uplatní zejména v povoláních zaměřených na výkon činností ekonomických, obchodně podnikatelských a administrativních v podnicích všech právních forem a v ostatních organizacích. Příkladem jsou povolání (typové pozice) ekonom, mzdový referent, personalista, účetní asistent, statistik, administrativní pracovník, asistent, organizační pracovník, referent ve státní správě a bankovním sektoru, pracovník marketingu, obchodní referent a další.
Absolvent je připraven také ke studiu na vysoké škole nebo na vyšší odborné škole, má předpoklady rovněž pro to, aby rozvíjel vlastní podnikatelské aktivity.
Vzdělávání v oboru ekonomické lyceum směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili odpovídající předpoklady k dalšímu studiu na vysokých školách a vyšších odborných školách, ale uměli se také dobře uplatnit přímo v praxi.
Klíčové kompetence
- absolventi jsou schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání
- samostatně řeší běžné pracovní i mimopracovní problémy
- vyjadřují se v mateřském i cizím jazyce v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích
- jednají v souladu s obecně přijímanými morálními hodnotami, se samostatným úsudkem a osobní zodpovědností
- umí spolupracovat s ostatními, být schopni podílet se na životě společnosti a nalézt v ní své místo
- vyrovnají se s různými situacemi a problémy, umí pracovat v týmech
- jsou připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů
- uznávají hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržují je, jednají v souladu s udržitelným rozvojem a podporují hodnoty národní, evropské i světové kultury
- jsou schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení
- využívají matematické dovednosti v různých životních situacích
- porozumí zadání problému nebo určí jádro problému, navrhnou varianty řešení, zdůvodní je, vyhodnotí a ověří správnost zvoleného postupu
- využívají různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí a poznatky si ověřují
Odborné kompetence
- absolventi aplikují poznatky z oblasti práva v podnikatelské činnosti, jsou schopni pracovat s příslušnými právními předpisy
- provádí typické podnikové činnosti a vhodným způsobem reprezentují firmu a spoluvytvářejí image firmy na veřejnosti
- pracují s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívají vhodné zdroje informací
- efektivně hospodaří s finančními prostředky
- dbají na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, chápou bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků
- usilují o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, kvalitu chápou jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
- jednají ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, znají význam, účel a užitečnost vykonávané práce a její ohodnocení.
Učební plán pro školní rok 2020/2021
Předmět | 1. roč. | 2. roč. | 3. roč. | 4. roč. | celkem |
---|---|---|---|---|---|
Český jazyk a literatura | 4 | 4 | 3 | 3 | 14 |
První cizí jazyk – AJ | 3 | 3 | 4 | 4 | 14 |
Seminář z anglického jazyka | 1 | 1 | - | - | 2 |
Druhý cizí jazyk (NJ,RJ) | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Dějepis | 1 | 2 | - | - | 3 |
Společenskovědní základ | 2 | 3 | - | - | 5 |
Právo | - | - | - | 2 | 2 |
Matematika | 4 | 4 | 3 | 3 | 14 |
Fyzika | 1 | - | - | - | 1 |
Chemie | 1 | - | - | - | 1 |
Biologie a ekologie | 2 | - | - | - | 2 |
Zeměpis | 2 | 1 | - | - | 3 |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Informační a komunikační technologie | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Písemná a elektronická komunikace | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Ekonomika | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Účetnictví | - | 3 | 4 | 3 | 10 |
Ekonomická cvičení | - | - | - | 3 | 3 |
Cvičná firma | - | - | 2 | - | 2 |
Daňová soustava | - | - | 2 | - | 2 |
Statistika | - | - | 2 | - | 2 |
Praxe | - | 2 týdny | 2 týdny | - | |
Matematika volitelná | - | - | 2 | 2 | 4 |
Společenskovědní seminář | - | - | 2 | 2 | |
Seminář z IKT | - | - | 2 | 2 | |
Celkem (týdenní součet hodin) | 33 | 33 | 34 | 32 | 132 |