4-letý studijní obor ekonomického směru ukončený maturitou, pro žáky s ukončenou povinnou školní docházkou. Ekonomické lyceum je obor vhodný pro ty žáky, kteří uvažují o studiu na vysokých a vyšších odborných školách.
Učební plán
Přijímací zkoušky:
Maturitní zkouška
skládá se ze dvou částí:
- společná (státní) část - didaktický test z českého jazyka a literatury a didaktický test z cizího jazyka nebo matematiky,
- profilová část - praktická zkouška z odborných předmětů (praktická zkouška), český jazyka a literatura (písemná práce, ústní zkouška), cizí jazyk (písemná práce, ústní zkouška), ekonomika (ústní zkouška) a jeden volitelný předmět (ústní zkouška) - společenskovědní základ, matematika nebo informační a komunikační technologie.
Uplatnění absolventů:
absolvent bude mít předpoklady pro studium ekonomických, právních a společenských disciplín na vysoké škole a pro řešení ekonomických problémů. Při nástupu do praxe je absolvent ekonomického lycea schopen rychle se orientovat a zapracovat ve všech oblastech zaměřených na ekonomickou, právní, správní, účetní a finanční problematiku s využitím dalších znalostí z oblasti jazyků, informačních technologií apod.
Součástí studijního programu jsou praxe ve 2. a 3. ročníku probíhající ve firmách a institucích našeho regionu.
Profil absolventa oboru 78-42-M/02 Ekonomické lyceum
Uplatnění absolventa
Absolvent oboru vzdělání ekonomické lyceum je připraven na další studium, zejména na ekonomických příp. právnických fakultách vysokých škol a na studium na vyšších odborných školách zaměřených např. na ekonomiku, podnikání, finančnictví, veřejnou správu, služby atd. Osvojené znalosti, vědomosti a základy odborného ekonomicko-právního a jazykového vzdělávání jsou předpokladem pro zahájení vlastního podnikání, nebo pro dobré uplatnění na trhu práce, kde může absolvent vykonávat administrativní, rozborové, organizační, poradenské a další činnosti.
Klíčové kompetence
Absolventi jsou schopni:
- efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání
- samostatně řeší běžné pracovní i mimopracovní problémy
- vyjadřovat se v mateřském i cizím jazyce v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích
- jednat v souladu s obecně přijímanými morálními hodnotami, se samostatným úsudkem a osobní zodpovědností
- spolupracovat s ostatními, podílet se na životě společnosti a nalézt v ní své místo
- vyrovnat se s různými situacemi a problémy, pracovat v týmech
- stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů
- uznávat hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovat je, jednat v souladu s udržitelným rozvojem a podporují hodnoty národní, evropské i světové kultury
- optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení
- využívat matematické dovednosti v různých životních situacích
- porozumět zadání problému nebo určit jádro problému, navrhnout varianty řešení, zdůvodnit je, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu
- využívat různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí a poznatky si ověřovat
Odborné kompetence
Absolvent by měl:
- umět prakticky aplikovat poznatky z ekonomiky, práva, marketingu a managementu při řešení ekonomických problémů;
- pracovat se zdroji ekonomických a právních informací, vyhledávat potřebné informace, pracovat s nimi, správně je interpretovat a využívat pro svoji práci;
- orientovat se v základních podnikových činnostech (např. nákup, příjem materiálu, prodej výrobků, evidence dlouhodobého majetku, personalistika);
- orientovat se v činnostech bank, pojišťoven, penzijních fondů, pracovat s doklady v oblasti finančního trhu;
- ovládat klávesnici počítače a vyhotovovat základní druhy písemností v normalizované úpravě;
- efektivně pracovat s cizojazyčným textem včetně odborného, umět jej zpracovat a využívat jako zdroje poznání i jako prostředku ke zkvalitňování svých jazykových znalostí a dovedností;
- znát práva a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců;
- účtovat běžně účetní operace a určit daňovou povinnost k dani z přidané hodnoty a dani z příjmů;
- aktivně využívat moderní prostředky informačních a komunikačních technologií pro osobní, studijní i pracovní úkoly, efektivně pracovat s osobním počítačem a jeho aplikačním programovým vybavením;
- znát a dodržovat základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a chápat je jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků;
- usilovat o dosažení nejvyšší kvality své práce, výrobků a služeb a chápat je jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména firmy;
- jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, znát význam, účel a užitečnost vykonané práce a její ohodnocení.
Učební plán pro školní rok 2020/2021
Předmět | 1. roč. | 2. roč. | 3. roč. | 4. roč. | celkem |
---|---|---|---|---|---|
Český jazyk a literatura | 4 | 4 | 3 | 3 | 14 |
První cizí jazyk – AJ | 3 | 3 | 4 | 4 | 14 |
Seminář z anglického jazyka | 1 | 1 | - | - | 2 |
Druhý cizí jazyk (NJ,RJ) | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Dějepis | 2 | 2 | 2 | - | 5 |
Společenskovědní základ | 2 | 2 | 2 | - | 6 |
Právo | - | - | - | 2 | 2 |
Matematika | 4 | 4 | 3 | 3 | 14 |
Fyzika | 2 | 2 | - | - | 4 |
Chemie | 2 | 1 | - | - | 3 |
Biologie | 2 | 2 | - | - | 4 |
Zeměpis | 2 | 1 | - | - | 3 |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Informační a komunikační technologie | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
Písemná a elektronická komunikace | 2 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Ekonomika | 2 | 3 | 4 | 3 | 12 |
Účetnictví | - | - | 3 | 3 | 6 |
Finanční matematika | - | - | 2 | - | 2 |
Odborný seminář | - | - | - | 2 | 2 |
Praxe | - | 2 týdny | 2 týdny | - | |
Matematika volitelná | - | - | 2 | 2 | |
Společenskovědní seminář | - | - | 2 | 2 | |
Seminář z IKT | - | - | 2 | 2 | 4 |
Celkem (týdenní součet hodin) | 34 | 33 | 33 | 30 | 130 |