Druháci si o publicistice napřed přečetli, pak se na publicisty zašli podívat a nakonec se jimi stali.
Pro pochopení celého třídního projektu je třeba se vrátit na úplný začátek, tedy zhruba do listopadu. Právě tehdy přišel vyučující českého jazyka a literatury ve třídě O2 na ďábelský plán - co studentům zprostředkovat publicistiku trochu záživnějším způsobem, než představuje tradiční schéma učebnice-pracovní sešit-slohová práce? A tak si během dvou měsíců třída prošla interaktivním projektem, v němž se o publicistice dozvěděla nejdříve teoreticky. Poté následovala exkurze na Multimediální den (článek o exkurzi zde), kde si všichni prohlédli práci redaktorů, moderátorů i kameramanů během procesu tvorby publicistických příspěvků. A závěrečnou etapu představoval společný třídní projekt - natočení vlastní zpravodajské relace.
Taková relace může znít jako jednoduchá věc... když máte studio, profesionální moderátory a reportéry, střižnu či grafické studio. Naše výbava ovšem byla: mikrofon, telefon a freeware program pro střih, potom spousta improvizace a tvoření „na koleně“. I s tímto se nám však podařilo zpravodajství vykouzlit. A co jsme všechno museli udělat? Na počátku jsou vždy nápady - chtěli jsme 2 reportáže, 1 reklamu a samozřejmě nějakou znělku a animaci. První hodiny vyplnil brainstorming, z nějž nakonec vzešly náměty na obě reportáže. Ještě bylo potřeba rozdělit jednotlivé role. Někteří se přihlásili velmi rychle na své pozice a až pak zjistili, do čeho se to vlastně navezli.
Natáčení mohlo začít. Každý si vyzkoušel, proč se takový film točí třeba i několik měsíců... než zkrátka vše klapne tak, jak chcete, chvíli to trvá. A pak zjistíte, že jste nezapnuli mikrofon... Druhá reportáž vznikla velice spontánně a rychle. Pro obě jsme využili prostory školy, respektive před školou. Podstatou část reportáže tvoří také voice-over komentáře reportéra, které jsme dotáčeli zpětně. Ani to nebylo nic jednoduchého - jen si zkuste natlačit pečlivě připravené věty do malého časového okénka. Co když to nevychází? Střih to spraví...
Pak přišlo natáčení televizního studia. To jsme si zřídili skrze improvizaci v učebně s elektronickou tabulí a projektorem. Moderátoři na několik pokusů natočili své vstupy. Další etapu představovalo natáčení reklamy. Ze dvou vzešlých námětů jsme vybrali ten, který lépe seděl k vánoční atmosféře i tematice reportáže, jíž předcházel. Scénky se ujala autorská skupinka stojící za námětem. K celé reklamě jsme pak natočili voice-over komentář, lákající diváky ke koupi daného zboží.
Měli jsme tedy reportáže, reklamu, studio, co chybělo? Znělka! K té je zapotřebí hudební podkres, který zaujme. Nemohli jsme ale jen tak vybrat pasáž z oblíbené písničky, co autorská práva? Naštěstí je tu výborný server Free Music Archive, který shromažďuje hudební motivy k libovolnému použití bez autorských práv. Ale jak udělat úvodní animaci bez profesionálního grafického studia? Spojení gif obrázků a efektů v Powerpointu dokáže taky vytvořit dojem animovaného pohybu. Jak to ale dostat do videa? A co prostě prezentaci uložit jako video? Hotovo!
A teď už zbývala úplná brnkačka - všechno finálně sestříhat, pospojovat, překrýt, načasovat a přidat nějaké ty efekty, aby to vypadalo opravdově. To samozřejmě nemohlo zbýt na nikoho lepšího než na pana učitele. A tak si vzal notebook, střihací program a stříhal. A stříhal. A stříhal. A stříhal. A stříhal. Občas se mezitím napil. A pak zase stříhal. A stříhal. Odskočil si. A stříhal. Stříhal. Stříh... Ač se to zpočátku zdálo nemožné, celou relaci dostříhal a připravil ke zveřejnění. Výsledek si můžete prohlédnout na youtube kanálu školy nebo jednoduše v odkazu níže.
Pro zobrazení tohoto obsahu je nutné přijmout marketingové cookies. Klepnutím na tlačítko soubory povolíte a obsah bude možné zobrazit.
Závěrem bych rád poděkoval kolegům, které jsme do našeho natáčení zapojili, a děkuji samozřejmě všem zúčastněným ze třídy O2 za měsíc (ano, trvalo nám to veškeré prosincové hodiny ČJL) práce, která ale bude vidět.
PS: ta slohovka vás stejně nemine, takže na shledanou v lednu!