Poslední předvánoční hodiny si třeťáci z(ne)příjemnili prezentacemi na současné seriály.
Poslední dvě hodiny do vánočních prázdnin. Co budeme dělat? Budeme se učit? To jsou tradiční otázky, na které se snaží v půli prosince nalézt odpověď jak pedagog, tak žák. Aby ani tyto hodiny nevyšly na prázdno, rozhodli jsme se otestovat nový experimentální projekt s názvem Současné seriály, který v rámci hodin českého jazyka a literatury dá slovo žákům třetích ročníků a jejich zájmu o seriálovou tvorbu.
Žijeme v době, kdy se umělecká seriálová tvorba těší neuvěřitelné popularitě. Pojmy jako Netflix, HBO, Disney nebo postupné pokusy České televize se usadily v paměti náctiletých, protože je oslovily svou seriálovou nabídkou. Téma vztahů, sexu, náboženství, vlivu technologií či otázky rasismu a jiných fobií, to je jen odvar ze všech možných témat, kterými se seriály z dílny zmíněných stanic zabývají. A pro žáky je zprostředkovávají mnohdy přístupnější formou, než jakou představují století staré knihy klasiků literatury.
A proto nás napadlo s žáky o těchto seriálech mluvit a narušit tak očekávanou náplň hodin literatury. Žáci ve skupinkách zpracovali jako projekt prezentaci na vybraný seriál, jehož jediným kritériem bylo datum uvedení po r. 2010. To, že nikdo nesáhl po seriálech typu Ulice, Kriminálka XY nebo Modrý kód, jen dokazuje zájem žáků o trochu náročnější kulturu. V prezentaci shrnuli základní informace i děj daného seriálu, využili poznatky z literatury a aplikovali je na styl vyprávění, téma i snahu zachytit vliv na současného diváka. Měli možnost ukázat své oblíbené scény a také nalézt nebo vyrobit k danému seriálu memy.
Pilotní projekt se rozjel velice dobře a přesvědčil nás, že podobná narušení učebních osnov mají smysl. A proto se těšíme na zbývají skupinky, které budou prezentovat v podobně rozvolněném čase - na konci června.