Dne 24. 11. 2023 se třída O2 v doprovodu Mgr. Lukáše Vladíka a Mgr. Zdenky Bártové vypravila na Multimediální den v Brně.
Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity každoročně hostí akci s názvem Multimediální den, která umožňuje široké veřejnosti seznámit se s médii v ČR a nahlédnout pod pokličku novinářského zaměstnání. Hlavním bodem je však vždy možnost vidět známé osobnosti mediální scény, které přicházejí debatovat. Letos k nim patřil bezpochyby Jindřich Šídlo, komentátor Seznam zpráv, ale i členové PR týmu prezidenta Petra Pavla. Právě kolem prezidentské kampaně se pak točilo i hlavní téma letošního Multimediálního dne - Jak se dělá prezident. Žáci naší školy pak den navštěvují z důvodu praktické stránky funkčního stylu publicistického, kterým se zabývají v hodinách Českého jazyka a literatury.
V atriu fakulty si žáci procházeli jednotlivá stanoviště, kde na ně čekaly např. redakce Mladé fronty Dnes, Deníku Rovnost či fakultního časopisu Atrium, dále pak interaktivní ukázky i kvízy České televize Brno, České tiskové kanceláře či Rádia Svobodná Evropa. Před kantýnou si dokonce žáci mohli vyzkoušet virtuální realitu. Po této první části exkurze přišlo to, co studenti možná zajímalo nejvíc - možnost nahlédnout do skutečného televizní a rádiového studia. To umožnily studentské Muni TV a Studex TV, které i přes hektické tempo živého přenosu z celého dne pustily studenty do své těsné blízkosti, díky čemuž měli možnost vidět, jak vypadá moderátor/ka před kamerami a green screen, jak vypadá střižna a velící středisko přenosu. Radio R pak zase studentům nabídlo vhled do éteru rádiových vln, a to jak skrze přednášku station managera, tak i možností účastnit se živého vysílání a být tak v přímém přenosu. Této možnosti využily hned dvě skupinky studentů.
Posledním bodem programu pak byl workshop s názvem Mediální olympiáda. Kromě informací o této celorepublikové soutěži, na jejímž konci čeká na nejúspěšnější řešitele dokonce zájezd do Štrasburku, vyslechli studenti také vše podstatné k tématu informační gramotnost. Sami si mohli vyzkoušet, jak se orientují v pojmech jako hoax, řetězový mail, investigativní novinář, troll nebo malinformace. V závěru si studenti prohlédli i text, který vytvořila umělá inteligence v duchu článků na dezinformačních webech, a zkoušeli odhalovat všechny indicie ukazující na to, že s článkem něco není v pořádku. Cenné informace o Mediální olympiádě byly určitě podnětem pro vyučující, kteří se ji nyní pokusí začlenit do výuky.
Věříme, že si žáci ze dne odnesli něco, co využijí nejen u maturity, ale i po zbytek života. Některé jejich ohlasy si můžete přečíst na závěr:
„Zjistil jsem, jaké by to bylo být v živém vysílání.“
„Vím toho více o dění v médiích. Moc se mi líbily aktivity, které si každá stanoviště připravila. 10/10, doporučuji.“
„Líbilo se mi všechno a zaujalo mě, že tam měla stánek i Česká televize, určitě jsem se dozvěděla něco nového z tématu mediální znalosti a internetu, rádio R bylo super.“